مربی های پیش دبستانی دقت کنند....
امروز ایمیلی از ایشان دریافت کردم که جای اندیشه و بحث دارد.
مربی پسر ایشان در حال آموزش اعداد می باشد و متاسفانه حرکت دست و جهت نوشتن اعداد به غلط آموزش داده شده است.
من از این موارد در کلاس خودم هم هرساله دارم و با این قضیه درگیرم .وقتی بچه به اشتباه حرکتی را یاد می گیرد و تمرین از ان انجام می دهد به همان صورت غلط در ذهن او ثبت می شود و وقتی به کلاس اول می آید من معلم و خود دانش آموز باید اینقدر زجر بکشیم تا این عادت اشتباه اصلاح شود.
کاش نظارت درستی برکار مربی های پیش دبستانی دوره ندیده می شد....
به جهت های نوشتن این پسر نازنین توجه کنید:

گزارش تصویری از برگزاری جشنواره میان وعده های سالم و ناسالم در دبستان پسرانه رهنما-23/8/91




تاریخ کلاس چهارم دبستان
عجب روزی بود امروز!!!!!!!!!!
عصربا خانواده ها جلسه داشتم.مدیر نگران بود که من با این وضعیت چطور می خواهم جلسه رو اداره کنم.گفتم نگران نباش.فقط اسپیکر و ببر توی یکی از کلاس های هوشمند.
ظهر تارسیدم منزل شروع کردم با محتواساز مطالبی که می خواستم به اولیا بگم را کار کردم و روی هر صفحه صدام رو ضبط کردم.صدام اهسته بود اما بد نبود![]()
به هر حال مشکل که حل می شد.
مدیر گفت که مجوز دوتا شدن کلاس رو گرفته و فقط باید نیرو پیدا بشه که انشالله حل شدنی اشت.
جلسه شروع شد و من با خجالت تمام اون صدای وحشتناک رو برای اولیا با متن و تصویرپخش کردم.![]()
بهتر از هیچی بود.در آخر مدیر جریان دوتا شدن کلاس رو گفت و برای این که حرف و حدیثی درکار نباشد قرار شد که قرعه کشی کنیم.
هر ولی اسم فرزند خود را روی کاغذهایی که مدیر آماده کرده بود نوشت و همه را در هم روی میز گذاشتند.قیافه های نگران مادران و پدران خیلی برای من عجیب بود.من تو این مدتی که گذشته بود به دلیل وضعیت سلامتیم و حجم بالای کلاس از عملکرد کاری خودم راضی نبودم و فکر می کردم همه متقاضی برای رفتن به کلاس دیگر باشند .اما در عین ناباوری نگرانی و اشتیاق همه را برای بودن فرزندانشان در کلاسم دیدم.
این وسط فقط نذر می کردم که محمد حسن به خاطر ازدست دادن مادرش توی کلاسم باشه که بتونم باهاش کار کنم.ولی مدیر گفت همه باید در قرعه کشی باشند و هرکس شانس خودش را امتحان کند.
اسامی زیر در قرعه کشی در کلاس من قرار گرفتند:
۱- محمد رضا صالحوند
۲- بنیامین دیلمی
۳ - اهورا سمیعیان
۴- دانیال رضایی
۵-ایلیا باقریان
۶- محمد امین سرقلی کریمی
۷ - امیرحسین رضا زاده
۸ - رسول فرامرزی
۹ - امیررضا بصیریان
۱۰ - هیربد میریان
۱۱- علی حبیبی
۱۲ - آرین حاجتی پور
۱۳- محمد نیازی پور
۱۴ - پارسا جلیلی
۱۵ - ماهان ناصری کریموند
۱۶ - محمد حسن شینی
۱۷- ایلیا امیری
۱۸- محمد حسن نصرالهی...................(خیالم ازبابت محمد حسن راحت شد)
۱۹ - پوریا عزیزی
فقط خداکنه معلم جدید زود تر بیاد.![]()
مسابقات دانش آموزی نجات تخم مرغ در آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز برگزار شد
| برای اولین بار در استان خوزستان: |
| اولین دوره از مسابقات دانش آموزی نجات تخم مرغ در مرکز پژوهش سرای غدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز برگزار شد |
سیاهپوش مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز، با اعلام اینکه این مسابقات دانش آموزی نجات تخم مرغ برای اولین بار در سطح دانش آموزی در استان خوزستان برگزار گردید، هدف از برگزاری این مسابقات را ایجاد و افزایش حس خلاقیت، ابتکار و تفکر و ایجاد نشاط و شادابی در دانش آموزان عنوان کرد.
وی در ادامه با اشاره به استقبال چشمگیر دانش آموزان از این دوره از مسابقات گفت: 65 گروه دانش آموزی از مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهرستان اهواز شرکت نموده اند.
رضایی راد مدیر مرکز پژوهش سرای غدیر و دبیر برگزاری این جشنواره در این خصوص گفت: در این مسابقه دانش آموزان شرکت کننده، سازه های خود را از ارتفاع 12 متری از سطح زمین رها کرده و نهایتا باید تخم مرغ را سالم به زمین می رساندند.
وی همچنین افزود: سرعت رسیدن سازه به زمین، طول و عرض و ارتفاع سازه ساخته شده، خلاقیت و ابتکار در ساخت سازه، بیرون آمدن تخم مرغ از درون سازه و غلتیدن بر روی زمین، عدم استفاده از کاهنده های سرعت همچون چتر نجات و بادکنک و فرود آمدن در محل مشخص شده از مواردی بوده که در محاسبه امتیاز و تعیین گروههای برنده نقش موثری داشتند.
در پایان این دوره از مسابقات تیم های تخم مرغ شکست ناپذیر با 96 امتیاز، رز 2 با 93 امتیاز و زاگرس با 92 امتیاز به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
در این مسابقات به نفرات اول یک میلیون ریال، نفرات دوم هفتصد هزارريال و به نفرات سوم پانصد هزار ریال اهداء شد.
|
منبع خبر : روابط عمومی آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز
|
سید محمد حسن عزیزم، من هم در غمت شریکم
تا وارد کلاس شدم با تقلید صدا شروع کردم به ایجاد انگیزه و قصه گویی درمورد بچه ای که می خواد یه کار جدید انجام بده.یک مرتبه محمد حسن با چشمای مهربونی که همیشه نگرانی ازش میباره گفت خانم اجازه! من دیشب یه خواب بد دیدم.
من همون موقع داشتم ادای یک پسر بچه ی شیطون رو در می آوردم.صدام تو گلوم خفه شد.یک لحظه احساس کردم نفسم بند اومده.
آخه مامان مهربونش از اول مهر تا حالا به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود و دکترا امیدی به او نداشتند.گفتم :عزیزم خوابت خیره انشالله .
گفت:مامان داشت میرفت مسافرت و منو داداشمو باخودش نبرد.من از تنهایی می ترسم
و یک مرتبه از جا بلند شد و به سمت من دوید و خودشو توی بغلم انداخت.روی موهای پرپشت سیاهش دست کشیدمو سرش رو بوسیدم.با انگشتام قطره های اشک رو از روی صورت تپلش پاک کردم اما حیف که نتونستم غصه رو از دل کوچیکش پاک کنم.تنها کاری که ازم در اون موقع بر اومد این بود که دنباله ی نمایش روبا محمد حسن ادامه بدم و اون رو هم وارد ماجرای نمایش کنم تا از اون حال و هوا بیرون بیاد.
اما
دلم شور می زد.
املا نوشتیم و من این نامه را در اول دفتر املای همه ی بچه ها چسباندم:
پدر، مادربده مژده!
مادرم مژده بده که من درس الفبا خوانده ام.
امروز با آموزگارم بابا خواندم.
آموزگارم آب را با مهربانی یاد داد.
او با نگاه گرم خودش مهربانی پخش کرد.
با دست های کوچکم ، مادر نوشتم آب را !
روز دیگر خواهم نوشت ، خورشید را ، مهتاب را .
برسینه ام خواهم نوشت ، بابا که امید من است، در آسمان زندگیم او مثل خورشید من است.
برقلب خود خواهم نوشت ، مادر چراغ خانه است.
که بی وجود روی او ، پژمرده باغ خانه است.
دانش آموز پایه اول
فرزندت : ............................
نام آموزگار من: دشتی
دبستان پسرانه ی رهنما
سال تحصیلی 1392-1391
اهواز-شهرک نفت-پاییز91
زنگ بعد آقای معاون به کلاس اومد و با ناراحتی گفت :اگر امکان دارد تکالیف محمد حسن را به او بدهید چون عمویش دنبال او آمده است .
خودکار از دستم افتاد.قلبم داشت از جا در می آمد.
ای خدااااااااااااااااااااااااااااا
غم بی مادری برای این پسر کوچو لو غم بزرگی است.
ای خدا
ای خدا
ای خدا
به روی محمد حسن نیاوردم.اما او پسر با هوشی بود.ترس و وحشت از چشماش معلوم بود .صورت نازش رو بوسیدم و اونو راهی کردم
ای خدا هرروز اونو راهی می کردم که به منزل برود به عشق این که به دیدن مادر بیمارش برود و برای او گل ببرد و هر روز می گفتم :مامانی رو به جای من ببوس
امروز این جمله ی تکراری در دهان من یخ زده بود.بغض من در حال انفجار بود .محکم او را در آغوش گرفتم و اورا به جای منزل راهی مزار مادر کردم.
خیلی درد ناک بود.
به محض بسته شدن در کلاس ، احساس کردم تمام کلاس دور سرم تاب می خورد.
به کمک بچه ها روی صندلی نشستم و با تمام قدرت گریستم
اصلا متوجه ۳۷جفت چشم کوچک نگران نشدم.
بچه ها با نگرانی به من نگاه می کردند با همون صدای لرزون و گریون جریان مامان محمد حسن رو بهشون گفتم .و بچه ها هم با من در این گریستن هم صدا شدند
یک مرتبه یادم به نامه ای افتاد که اول دفتر دیکته ها زدم و
وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااای
کاش از دفترش جداش کرده بودم.اما اینقدر دستپاچه شده بودم که یادم رفته بود.
ای خدااااااااااااااااااااااااا
چقدر دوست داشت اولین دیکتشو بببره بیمارستان و نشون مامانش بده.
اما.............
مامان محمد حسن
روحت شادباشه
پسرمهربون و با هوشی داری
می دونم نگرانشی
می دونم
قول می دم تا وقتی شاگرد منه
خوب ازش نگهداری کنم ، به درس هاش رسیدگی کنم
و نگذارم که نبودت زیاد اذیتش کنه
روحت شاد
محمد حسن عزیزم
من را هم در غمت شریک بدان.
یک بخشنامه ی مهم درمورد کاروفناوری وتفکروپژوهش ششم ابتدایی
آزمون ریاضی پنجم دبستان پسرانه ی رهنما (9/8/1391)
آزمون ریاضی چهارم و ششم ابتدایی دبستان رهنمای پسرانه
نشست صمیمی فرهنگیان استان خوزستان با وزیر آموزش وپرورش در تالار امام رضا (ع)درشهرک نفت




فهرست محتوای پوشه کار فرصت یا تهدید!!
همچنین گاهی لازم است معلم با صرف کمترین زمان ممکن، بتواند وضعیت موجود شواهد انتخابی را بررسی و بازخورد ارائه نماید؛ و یا همچنین برای اینکه معلم بداند چند نمونه کار از هر درسی در پوشهکار وجود دارد و آن نمونهها مربوط به چه زمانی است و چه تعداد از آنها جایگزین شده است ضرورت دارد نمایهای از عملکرد دانشآموز برای هر عنوانِ درس، مانند: علوم، ریاضی، بنویسیم و … یک فهرست جداگانه تهیه و تنظیم نموده و هنگام قرار دادن نمونه کار در پوشه، مشخصات آن نمونه کارها را در برگ فهرست درج نماید. بهعنوان مثال، عناوین فهرست محتوای شامل:
1- ردیف ( 3، 2، 1 و ...)
2- نمونه ابزار (هر نوع سندی مثل: آزمون عملکردی ،آزمون مداد- کاغذی ، تکلیف ، فهرست وارسی ، ... )که مراحل فرآیند یادگیری و پیشرفت را نشان دهد
3- تاریخ (به منظور نشان دادن زمان انتخاب نمونهکار)
4- ملاکهای انتخاب . این قسمت منظور معلم از انتخاب هر اثر را نشان میدهد . یعنی وقتی یکی خواست بداند که این نمونه کار به چه منظوری در این پوشهکار، قرار گرفته و اگر قرار نمیگرفت چه اتفاقی ممکن بود که بیفتد ؟، برای یافتن جواب خود نیاز نیست که به معلم مراجعه و منظور و هدف او را جویا شود که معلم با تکمیل این بخش نیاز بازدید کننده را پاسخگو میشود . به عنوان نمونه اگر معلم قصد داشته باشد که میزان یادگیری مفهوم چپ و راست را دانشآموز را مستند گرداند و تصویری از آن را در آلبوم پیشرفت دانش آموز درج نماید هنگام ثبت در بخش ملاک ها می نویسد شناخت مفهوم چپ و راست
5- ارزیابی و بازخـورد . که به شکل مقیاس درجه بندی تنظیم می گردد و بیانگر میزان تحقق اهداف و انتظارات معلم خواهد بود . به عنوان مثال معلم در قضاوت خود در خصوص میزان یادگیری دانشآموز در مفهوم راست و چپ سطحی از سطوح موجود که بیانگر میزان یادگیری دانش آموز است را تیک میزند (به منظـور ترسیـم پـازل پیشرفت درسی دانشآموز) خواهد بود.(نمونبرگ 1). همچنین معلم میتواند با انتخاب یک فهرست محتوای کلی که، پشت سر هم (با ترتیب تاریخ انتخاب شواهد) سازماندهی شده، در نظر گرفته شود. که در این حالت بعد از ردیف، عنوان درس قرار میگیرد. (نمونبرگ2)، که البته معلوم است نمونبرگ یک ثبت ودسترسی آسانتر، طبقهبندی منظمتر و بررسی مناسبتر و اجرای مدیریت زمان، بهتر است.
نمونبرگ (1) فهرست محتوا
|
عنوان درس: | ||||||||
|
ردیف |
نوع ابزار |
تاریخ |
ملاکهای انتخاب |
ارزیابی معلم | ||||
|
اهداف و انتظارات را محقق نموده است 1 = بسیار کم و 5 = بسیار زیاد | ||||||||
|
5 |
4 |
3 |
2 |
1 | ||||
|
1 |
فهرست وارسی |
1 مهر |
تعیین موقعیت |
|
|
|
|
|
|
2 |
آزمون مداد کاغذی |
20/7 |
مفهوم جمع |
|
|
|
+ |
|
|
3 |
// |
27/7 |
// |
0 |
|
|
|
|
|
4 |
تکلیف |
7/8 |
جمله سازی |
+ |
|
|
|
|
نمونبرگ (2) فهرست محتوا
|
عنوان درس |
ردیف |
نوع ابزار |
تاریخ |
ملاکهای انتخاب |
ارزیابی معلم | ||||
|
اهداف و انتظارات را محقق نموده است 1 = بسیار کم و 5 = بسیار زیاد | |||||||||
|
5 |
4 |
3 |
2 |
1 | |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
با تمام اوصافی که در تایید مفید بودن آن بیان گردید، به اطلاع می رساند که در استفاده از آن الگو همکاران اجباری ندارند و خود می توانند خالق الگوها باشند انچه مهم است رسیدن به اهداف است و به طور طبیعی و به مصداق «گر در خانه کس است یک حرف بس است » کسی که به اهداف تشکیل پوشه کار، علم و آگاهی دارد، خود نسبت به طراحی و تکمیل آن راغب و کوشا خواهد بود .
بهمن قره داغی / 5 آبان ماه 1391 خورشیدی











دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدايي با 19 سال سابقه كاري در پايه اول ابتدايي،مجري ارزشيابي توصيفي ،سرگروه آموزشی اول ابتدایی ،داور جشنواره های تدریس ، داور جشنواره جابربن حیان ،ناظر علمی ارزشیابی توصیفی در منطقه ،مدرس کتب جدید التالیف اول ، دوم و ششم،مدرس ریاضی ،مدرس علوم،مدرس هنر،مدرس کاروفناوری،آموزگار دبستان رهنمای پسرانه در ناحيه دو اهوازواقع در شهرک نفت ،اميدوارم كه با ارائه ي نظرات سازنده ي خود مرا در ادامه ي اين راه ياري نماييد.