فرم طرح درس را دانلود کنید.

 

 

دانلود

گفت وگوي با آريان هاشمي، دارنده مدال نقره جهان

17 سال بيشتر ندارد ولي انگار سال هاست كه مسافر كهكشان راه شيري بوده است. وقتي حرف مي زند، متوجه مي شوي چقدر جوانان اين مرز و بوم لايق و سزاوارند كه بيش از اينها نامشان در صحنه رقابت هاي علمي بدرخشد. آريان هاشمي يكي از همين افراد است. او حاصل چند سال تلاش خود را زماني با ما در ميان گذاشت كه به تازگي مدال نقره جهاني المپياد نجوم را به دست آورده بود. آنچه مي خوانيد، دستاورد روزهايي است كه نوجواني در گوشه اين شهر تصميم گرفت نام كشورش را در بلنداي يك رقابت علمي بخوانند.


       چند ساله بوديد كه نظرتان به آسمان جلب شد؟
    نخستين بار را به خوبي به ياد دارم. چهار، پنج سال بيشتر نداشتم كه والدينم مرا در كلاس هايي ثبت نام كردند كه اطلاعاتي در زمينه ستارگان و آسمان به من مي داد. در همان زمان علاقه زيادي به شناخت آسمان پيدا كردم. بعد از آن در مقطع راهنمايي اين علاقه بيشتر شد و مطالعات جانبي داشتم تا اين كه در دبيرستان متوجه برگزاري المپياد نجوم شدم. براي وارد شدن به المپياد نجوم و فيزيك شك داشتم كه در آخر نجوم را انتخاب كردم.
    
    
    چطور با اين مسير آشنا شديد؟
    پدرم در علاقه من موثر بود. پدرم كه مهندس مكانيك است، كتب مختلفي در مورد موجودات فرازميني داشت و مطالعات من از همان جا شروع شد. پس از آن با صور فلكي، نقشه هاي آسماني و... ادامه يافت و مطالعات تخصصي من از آن به بعد ادامه پيدا كرد. به دبيرستان كه وارد شدم، مدرسه مان از اين لحاظ خيلي كامل بود. امتحان گرفتند و من هم در اين امتحان پذيرفته شدم و از همان سال اول دبيرستان آن را ادامه دادم.
    يادم هست كلاس ها كه شروع شد، دروس سنگين بود و من اوايل كار شوكه شده بودم ولي جلوتر كه رفتيم، بيشتر با آن هماهنگ شدم.
    
    
    چقدر كار مي كرديد؟
    سال اول فشرده تر كار كرديم ولي پس از آن مطالعات من روزي دو، سه ساعت بود. سال سوم هم روزي سه ساعت تلاش مي كرديم.
    
    
    نجوم چه جاذبه اي داشت؟
    اين جاذبه خيلي زياد است. فيزيك نقش مهمي در زندگي دارد و كاربرد آن زياد است. آشنايي با نجوم به انسان ديدي وسيع نسبت به جهان مي دهد و اين خيلي زيباست.
    
    
    چند كشور از سراسر جهان در اين مسابقات شركت كرده بودند؟
    26 كشور ولي رقابت بين 29 تيم بود زيرا بعضي از كشورها دو تيم اعزام كرده بودند.
    
    
    اضطراب هم داشتيد؟
    تا وقتي در جو درس بوديم، اضطراب داشتيم ولي در آن محيط كه وارد شديم، جو دوستانه و آرامي حاكم بود و رقابت سالمي جريان داشت.
    
    
    از سد چه امتحاناتي عبور كرديد؟
    به طور كلي 4 بار امتحان داديم. امتحانات تئوري، رصدخانه مجازي و رصد علمي و امتحان تحليل داده ها، امتحاناتي بود كه از سد آن عبور كرديم.
    
    
    از هنگام امتحان بگوييد؟
    سر جلسه امتحان اضطراب داشتيم. نماينده يك كشور بودن استرس مي آورد ولي به علت جو شادي كه حاكم بود، اين فشار برداشته شد و سوالات را حل كرديم.
    
    
    به طور كلي امتحانات چند ساعت طول كشيد؟
    يكي از امتحانات 5 ساعت و نيم. امتحان تحليل داده ها 2 ساعت و نيم و امتحان رصد هم 80 دقيقه طول كشيد كه به طور كلي ما در مجموع 9 ساعت و 10 دقيقه در طول سه روز امتحان داديم.
    
    
    چه زماني باخبر شديد كه چه مدالي آورده ايد؟
    تا قبل از افتتاحيه ليدرها را ديديم و آنها نمره خامي را كه كسب كرده بوديم، در اختيار ما قرار دادند ولي با اين نمرات نمي شد متوجه شد كه هر كسي چه مدالي كسب كرده است. شوك همه اعضاي 10 نفره تيم ايران اين بود كه همه مان موفق به گرفتن مدال مي شويم يا نه. روز اختتاميه بود كه متوجه شديم چه مدالي كسب كرده ايم.
    
    
    از آن لحظات بگوييد؟
    سيستم اعلام نتايج اين گونه بود كه اسامي را از آخر و از كساني كه مدال نگرفته بودند، شروع كردند. در آن لحظات مضطرب بوديم كه اسم ما را نخوانند. بعد از آن كه خيال ما راحت شد، كم كم نسبت به نمره اي كه گرفته بوديم، مي توانستيم مدالي را كه گرفته بوديم، حدس بزنيم.
    
    
    وقتي مدال به گردن تان آويخته شد؟
    حسن غرور ملي وجودم را لبريز كرده بود.
    
    
    در آن لحظه به چه فكر مي كرديد؟
    اول از همه به والدينم. چقدر زحمت كشيده بودند. پس از آن معلمان و باشگاه دانش پژوهان جوان و تلاش هايم كه همه يك افتخار بزرگ را به وجود آورده بود.
    
    
    اين احساس را از اول با چه كسي تقسيم كرديد؟
    مادرم.
    
    
    چه آرزويي داريد؟
    هر كسي در زندگي تلاش مي كند به هدفش برسد. مسير مهم نيست؛ انتخاب هر مسيري مشكلات خودش را دارد. مهم اين است كه تلاش كنيم. اين مهم ترين ثمره زندگي هر كسي است.
    
    
    آخرين سكويي كه دوست داريد روي آن بايستيد؟
    سكوي موفقيت و عاقبت به خير شدن.
    
    
    ستاره و صور فلكي تان؟
    صور فلكي جبار يا شكارچي كه قدرت را به رخ آسمان مي كشد.
    
    
    اوقـات فـراغـت تـان را چگـونـه مي گذرانيد؟
    بيشتر ورزش فوتبال مي كردم و كتاب مي خواندم.
    
    
    طرفدار چه تيمي هستيد؟
    پرسپوليس و بارسلونا.

دانلود روش تدریس کتاب ریاضی اول دبستان(بررسی صفحه به صفحه)

 

 

 

دانلود

اهداف ریاضی سال اول دوره ابتدايي(کتاب جدید):

اهداف سال اول دوره ابتدايي:

اعداد و عمليات

1-شمارش، نماد عدد و ارزش مكاني

  1-1-بتواند اعداد 1 تا 100 را بشمارد.

  1-2-بتواند اعداد 1تا 99 را به صورت عددي و حرفي بنويسد و بخواند.

    1-2-1-شكل‌هاي مختلف نوشتاري اعداد را بشناسد.

    1-2-2-صفر را بشناسد.

 1-3-بتواند ارزش مكاني اعداد را در رده‌هاي ده تايي و يكي تشخيص دهد.

 

ادامه نوشته

دانلودکتاب جدید علوم اول دبستان همسو بابرنامه درسی ملی

 

 

دانلود

آموزش غیرحضوری

 

 

محتواي (1)

 

آموزش غيرحضوري معلمان اول دبستان

 

در راستاي همسوسازي با برنامه درسي ملي

 

دانلود

 

تیم های ایرانی در المپپیاد نجوم موفق به کسب 10 مدال شدند

دانش‌پژوهان جوان کشورمان که در قالب دو تیم در پنجمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک شرکت داشتند موفق به کسب یک مدال طلا، چهار مدال نقره و پنج مدال برنز شدند

 

 

 

به گزارش مهر، دکتر محسن جمالی – معاون دانش‌پژوهان جوان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش ‌پژوهان جوان با اعلام این خبر افزود: پنجمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک با حضور 27 تیم در لهستان برگزار شد.

وی افزود: در این رقابت ها یک مسابقه گروهی نیز برگزار شد که تیم‌های ایران رتبه دوم را کسب کردند. البته این مسابقه در دو دوره گذشته المپیاد جهانی نجوم مدالی در بر نداشت اما از امسال به برگزیدگان مدال اعطا شد.

جمالی گفت: تیم «الف» (رسمی) دانش آموزی پنجمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک ایران متشکل از احسان عابدی و علی فهیم‌نیا به مدال نقره و اصلان نور قاسمی، رامتین کرامتی و پرهام پرسنده خیال به مدال برنز دست یافتند.

وی خاطرنشان کرد: علی اکبر کاوه‌ای تنها دانش آموز ایرانی بود که در این رقابت ها موفق به کسب مدال طلا شد و سایر اعضای تیم «ب» (مهمان) از جمله آریان هاشمی و بهنام پورقاسمی موفق به کسب مدال نقره و محمد بیاضی و مهدی سلیمانی‌فرد نیز موفق به کسب مدال برنز شدند.

تیم دانش‌آموزی المپیاد نجوم و اختر فیزیک جمهوری اسلامی ایران سال گذشته با کسب یک مدال طلا، سه مدال نقره و یک برنز، رتبه‌ سوم چهارمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک در چین را کسب کرد.

منبع: مهر

استمرار ارزشیابی توصیفی

بسمه تعالی

موضوع بخشنامه: استمرار ارزشیابی توصیفی

شماره: 36131/200 تاریخ: 26/02/1390

اداره کل آموزش و پرورش استان

با سلام و احترام

          با عنایت به مصوبه هفتصدو شصت و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 18/4/87 موضوع توسعه و استمرار ارزشیابی کیفی- توصیفی در دوره ابتدایی، بدین وسیله توجه دست اندرکاران، آن استان بویژه معاونت آموزش ابتدایی را به نکات زیر جلب می نماید.

1- براساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش ، پوشش برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی برای سال تحصیلی 91-90 در پایه های اول، دوم و سوم به صورت صد در صد و در پایه چهارم با توجه به میزان پوشش آن در پایه قبلی (سال تحصیلی 90 – 89 حداقل 30 درصد) خواهد بود.

2- کلیه معلمین شاغل در پایه های تحصیلی فوق برای تدریس در سال تحصیلی 91 – 90 می بایست یا قبلا دوره آموزشی ضمن خدمت 20 ساعته ارزشیابی کیفی – توصیفی کد 914000715 و 10 ساعته تکمیلی کد 914000754 را گذرانده باشند و یا این که قبل از شروع سال تحصیلی 91 – 90 این دوره ها را بگذرانند. همچنین کلیه عوامل اجرایی به ویژه مدیران مدارس ابتدایی نیز ملزم به گذراندن دوره آموزشی ضمن خدمت 20 ساعته فوق می باشند. و مراقبت گردد تا معلمینی که در سال های گذشته دوره مذکور را طی کرده اند در پایه های تحت پوشش ارزشیابی کیفی – توصیفی سازماندهی شوند.

3- با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و محدودیت های زمانی و مشکلاتی که در جهت فراهم آوردن امکانات مناسب آموزشی در طول تابستان برای اجرای کلاس های ضمن خدمت وجود دارد، مقتضی است ضمن برنامه ریزی مناسب ، لیستی از تعداد افراده شرکت کننده در هر کلاس ، زمان اجرا، محل اجرا و نام استاد دوره های آموزش ضمن خدمت ارزشیابی کیفی – توصیفی را حداکثر تا مورخ 31/3/90 به دفتر آموزش دبستانی ارسال نمایید.

4- تاکید می گردد مدیران مدارس ابتدایی، با برگزاری جلسات برای کلیه عوامل انسانی واحد آموزشی، ضمن تشویق معلمان به تقویت مهارت های حرفه ای و فراهم نمودن افزایش ظرفیت همکاری دیگر عوامل به ویژه با برگزاری جلسات توجیهی با فواصل زمانی مناسب برای والدین دانش آموزان، بر روند اجرای مطلوب این برنامه در طول سال تحصیلی نیز نظارت داشته باشند.

5- به منظور تعمیق و اشاعه فرهنگ ارزشیابی کیفی – توصیفی در سطح جامعه و خانواده ها، انجام فعالیت های زیر نیز پیشنهاد می گردد:

-          انجام مصاحبه های مطبوعاتی با رسانه های جمعی مختلف توسط مسئولان ذی ربط

-          تشکیل میزگردهای تخصصی در صدا و سیمای استانی

-          تدوین و نشر بروشورهای علمی و سفارش فراخوان مقالات در این زمینه

-          تشکیل کارگاه ها و کلاس های توجیهی و آموزشی برای اولیای دانش آموزان

-          پیگیری و سفارش چاپ مقالات علمی در مجلات تخصصی و نشریه نگاه

-          برگزاری همایش های منطقه ای و استانی با عناوینی چون دستاوردها و پیامدهای ارزشیابی کیفی – توصیفی

-          تمهید مقدمات لازم برای بازدید معلمان و مدیران از تجارب هم دیگر در سطح مناطق و استان ها و هم اندیشی پیرامون آن.

-          تقویت جایگاه کمیته پشتیبانی ارزشیابی کیفی – توصیفی و ارسال گزارش اقدامات این کمیته به دفتر آموزش دبستانی و تشویق به همکاری مناسب در این زمینه بین گروه آموزش پیش دبستانی و دبستانی و گروه تکنولوژی و گروههای آموزشی و اداره سنجش د رسطح استان و کارشناسی های مرتبط در سطح مناطق

-          انتخاب افراد علاقمند و توانمند، به عنوان ناظران علمی برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی در سطح مناطق و استان

-          تهیه و تنظیم دفتر مدیریت فرایندهای کلاس، با رعایت ملاک های ارائه شده در نامه شماره 282/1621/210 مورخ 22/6/89 و تولید براساس ارزیابی نظرات دریافتی در خصوص دفتر مدیریت فرایندهای کلاس، سال تحصیلی 90 – 89 با هماهنگی دفتر آموزش دبستانی

-          تاکید به رعایت مفاد آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی – تربیتی مصوبه جلسه 793 مورخ 20/5/88 شورای عالی آموزش و پرورش به ویژه در ارتباط با مقیاس سنجش رتبه ای، چگونگی تنظیم گزارش عملکرد تحصیلی – تربیتی، تصمیم گیری در خصوص شرایط ارتقا و عدم ارتقا در مواد 6 ، 5 ، 4 ، 3 ، 2 و 7 آیین نامه فوق.

-          تاکید به پرهیز از برگزاری آزمون هایی که توسط موسسات و افراد خارج ا زحوزه آموزش و پرورش که غالبا با نگاه تجاری اقدام به برگزاری آن می کنند و مغایر بودن آن با سیاست های کلی آموزش و پرورش

-          برگزاری جلسه هماهنگی و وحدت رویه برای مدرسان قبل از حضور آنان در دوره های ضمن خدمت و تاکید به مدرسین که در آموزش دوره ها به محورهای زیر توجه خاص مبذول نمایند:

1- توجه اصلی ارزشیابی کیفی – توصیفی به جریان کامل یادگیری و نگاه عمیق به توانمندی ها و عدم غفلت از کاستی ها و ضعف های دانش آموزان.

2- درهم تنیدگی آموزش، سنجش و یادگیری به طور مستمر و در فرایند اجرا در طول سال تحصیلی

3- تلاش برای ایجاد تغییر نگرش معلمان نسبت به ضرورت تحول در روش های آموزش و سنجش با نگاه عمیق به اهداف ارزشیابی کیفی – توصیفی

4- عنایت ویژه نسبت به اهمیت بازخوردها و تفکیک بازخوردهای کلامی از بازخوردهای خارج از کلاس مانند (گزارش پایان نوبت و ارائه بازخورد به والدین و ...)

5- توسعه توانمندی های مهارتی معلمان در استفاده از ابزارهای متعدد با لحاظ این که هیچ ابزاری به خودی خود بر دیگر ابزارها برتری نداشته و سفارش به این که معلمین از ابزار زدگی در روند اجرای آموزش و سنجش در کلاس جدا پرهیز نمایند.

فاطمه قربان

معاون آموزش ابتدایی

 

منبع:ارزشیابی توصیفی

کتاب جدید ریاضی اول دبستان را دانلود کنید.

 

به روی عکس کلیک کنید.