فهرست محتوای پوشه کار فرصت یا تهدید!!
همچنین گاهی لازم است معلم با صرف کمترین زمان ممکن، بتواند وضعیت موجود شواهد انتخابی را بررسی و بازخورد ارائه نماید؛ و یا همچنین برای اینکه معلم بداند چند نمونه کار از هر درسی در پوشهکار وجود دارد و آن نمونهها مربوط به چه زمانی است و چه تعداد از آنها جایگزین شده است ضرورت دارد نمایهای از عملکرد دانشآموز برای هر عنوانِ درس، مانند: علوم، ریاضی، بنویسیم و … یک فهرست جداگانه تهیه و تنظیم نموده و هنگام قرار دادن نمونه کار در پوشه، مشخصات آن نمونه کارها را در برگ فهرست درج نماید. بهعنوان مثال، عناوین فهرست محتوای شامل:
1- ردیف ( 3، 2، 1 و ...)
2- نمونه ابزار (هر نوع سندی مثل: آزمون عملکردی ،آزمون مداد- کاغذی ، تکلیف ، فهرست وارسی ، ... )که مراحل فرآیند یادگیری و پیشرفت را نشان دهد
3- تاریخ (به منظور نشان دادن زمان انتخاب نمونهکار)
4- ملاکهای انتخاب . این قسمت منظور معلم از انتخاب هر اثر را نشان میدهد . یعنی وقتی یکی خواست بداند که این نمونه کار به چه منظوری در این پوشهکار، قرار گرفته و اگر قرار نمیگرفت چه اتفاقی ممکن بود که بیفتد ؟، برای یافتن جواب خود نیاز نیست که به معلم مراجعه و منظور و هدف او را جویا شود که معلم با تکمیل این بخش نیاز بازدید کننده را پاسخگو میشود . به عنوان نمونه اگر معلم قصد داشته باشد که میزان یادگیری مفهوم چپ و راست را دانشآموز را مستند گرداند و تصویری از آن را در آلبوم پیشرفت دانش آموز درج نماید هنگام ثبت در بخش ملاک ها می نویسد شناخت مفهوم چپ و راست
5- ارزیابی و بازخـورد . که به شکل مقیاس درجه بندی تنظیم می گردد و بیانگر میزان تحقق اهداف و انتظارات معلم خواهد بود . به عنوان مثال معلم در قضاوت خود در خصوص میزان یادگیری دانشآموز در مفهوم راست و چپ سطحی از سطوح موجود که بیانگر میزان یادگیری دانش آموز است را تیک میزند (به منظـور ترسیـم پـازل پیشرفت درسی دانشآموز) خواهد بود.(نمونبرگ 1). همچنین معلم میتواند با انتخاب یک فهرست محتوای کلی که، پشت سر هم (با ترتیب تاریخ انتخاب شواهد) سازماندهی شده، در نظر گرفته شود. که در این حالت بعد از ردیف، عنوان درس قرار میگیرد. (نمونبرگ2)، که البته معلوم است نمونبرگ یک ثبت ودسترسی آسانتر، طبقهبندی منظمتر و بررسی مناسبتر و اجرای مدیریت زمان، بهتر است.
نمونبرگ (1) فهرست محتوا
|
عنوان درس: | ||||||||
|
ردیف |
نوع ابزار |
تاریخ |
ملاکهای انتخاب |
ارزیابی معلم | ||||
|
اهداف و انتظارات را محقق نموده است 1 = بسیار کم و 5 = بسیار زیاد | ||||||||
|
5 |
4 |
3 |
2 |
1 | ||||
|
1 |
فهرست وارسی |
1 مهر |
تعیین موقعیت |
|
|
|
|
|
|
2 |
آزمون مداد کاغذی |
20/7 |
مفهوم جمع |
|
|
|
+ |
|
|
3 |
// |
27/7 |
// |
0 |
|
|
|
|
|
4 |
تکلیف |
7/8 |
جمله سازی |
+ |
|
|
|
|
نمونبرگ (2) فهرست محتوا
|
عنوان درس |
ردیف |
نوع ابزار |
تاریخ |
ملاکهای انتخاب |
ارزیابی معلم | ||||
|
اهداف و انتظارات را محقق نموده است 1 = بسیار کم و 5 = بسیار زیاد | |||||||||
|
5 |
4 |
3 |
2 |
1 | |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
با تمام اوصافی که در تایید مفید بودن آن بیان گردید، به اطلاع می رساند که در استفاده از آن الگو همکاران اجباری ندارند و خود می توانند خالق الگوها باشند انچه مهم است رسیدن به اهداف است و به طور طبیعی و به مصداق «گر در خانه کس است یک حرف بس است » کسی که به اهداف تشکیل پوشه کار، علم و آگاهی دارد، خود نسبت به طراحی و تکمیل آن راغب و کوشا خواهد بود .
بهمن قره داغی / 5 آبان ماه 1391 خورشیدی
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدايي با 19 سال سابقه كاري در پايه اول ابتدايي،مجري ارزشيابي توصيفي ،سرگروه آموزشی اول ابتدایی ،داور جشنواره های تدریس ، داور جشنواره جابربن حیان ،ناظر علمی ارزشیابی توصیفی در منطقه ،مدرس کتب جدید التالیف اول ، دوم و ششم،مدرس ریاضی ،مدرس علوم،مدرس هنر،مدرس کاروفناوری،آموزگار دبستان رهنمای پسرانه در ناحيه دو اهوازواقع در شهرک نفت ،اميدوارم كه با ارائه ي نظرات سازنده ي خود مرا در ادامه ي اين راه ياري نماييد.