دو نکته مهم در خصوص دفتر« مدیریت فرایندهای کلاس »
............................................................
دو نکته مهم در خصوص دفتر« مدیریت فرایندهای کلاس »خوب است که به دیگران هم اطلاع رسانی کنیم :
1) نکته اول مربوط به فرم شماره 5 یعنی « ثبت عملکرد دانش آموز » :
یادمان باشد که این فرم، یکی از ابزارهای در اختیار معلم است . پس معلم در صورت نیاز ، احتیاج و تشخیص می تواند روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را متناسب با هدف ها و انتظارات دروس ، در آن ثبت نماید .- ( نکته : گرچه بعد از استقرار کامل برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی و تغییر نگرش معلمان ، این نمون برگ یکی از کلیدی ترین فرم های در اختیار معلم خواهد بود ) - یادآوری و تاکید می گردد در صورتی که امکان ِ مستند سازی پیشرفت تحصیلی -تربیتی دانش آموز در پوشه کار ، فراهم است ، نیازی نیست که معلم این فرم را برای همهی دانش آموزان تکمیل نماید .
2) نکته دوم مربوط به فرم شماره 6 یعنی « جمع بندی عملکرد دانش آموزان در فرایند یادگیری » :
این فرم بجای فرم خودارزیابی معلم از عملکرد ماهانه دانش آموز است و با تکمیل این فرم دیگر نیازی نیست که همکاران این فرم را در پوشه کار دانش آموز تکمیل نمایند . ضمنا با خبر شدم که برخی از استان ها بجای ،جا بخشی به 10 درس برای پایه های سوم و چهارم تنها 8 خانه را اختصاص داده اند ، چنانچه همکاری با این مشکل روبرو است پیشنهاد می شود که همکاران محترم برای ایجاد وحدت رویه و با توجه به اینکه ممکن است دروس تربیت بدنی و هنر معلم تخصصی داشته باشند جمع بندی عملکرد دانش آموزان در فرایند یادگیری این دو درس را ، در این جدول ننویسند .
............................................................
منبع:وبلاگ آقای دکتر بهمن قره داغی http://akt1388.persianblog.ir/
برنامه کلاسی مصور (باجلد کتاب های جدید)
صلاحيتها و يادگيريهاي مشترك جهت تهیه جدول دو بعدی
درعنصرتفكر و تعقل:
تخيل، حل مسئله، تفكر انتقادي، ابداع و خلق، تفكر سيستمي، پرسشگري، كاوشگري، هدايت مشاهدات، تحليل، قضاوت براساس شواهد، تصميمگيري، قضاوت براساس نظام معيار (تعقل)، تأمل در خود، خود ارزشيابي
درعنصرايمان و باور:
درعنصركار و عمل و مجاهدت:
يادگيري مستمر، خود مديريتي، انجام واجبات و ترك محرمات، مشاركت، همياري، مهارت كار با ديگران، مهارتهاي ارتباطي، مهارت رهبري، مطالعه و پژوهش، استفاده از فنّاوري اطلاعات و ارتباطات، توليد محصول
درعنصراخلاق و آداب:
حفظ و پالايش انگيزهها(نيت)، خودپايي و خودپالايي، اعتماد به نفس، مسئوليتپذيري، انعطاف، اخلاق حرفهاي، پشتكار، نظم و قانونمداري، صدق، صبر، عدالتخواهي و حقطلبي، حسن خلق، احسان و رافت،قناعت، استقامت و حيا
بازی های شمارش
به همین جهت بازی هایی را امروز در کلاس طراحی و کار نمودم.
۱ - بعد از اینکه مطمئن شدم واقعا بچه ها تا ۵را طوطی وار می شمارند ، متوجه شدم که علاوه بر شمارش ، به صورت کاردینالیتی هم تا ۵مشکلی ندارند.خواستم که جعبه ی مداد رنگی های خود را روی میز بگذارند و با فرمان من هر عددی را که گفتم به همان اندازه مداد در دست بگیرند.
۲ ـ میزو صندلی ها را کنار زدیم و خواستم که بچه ها دور تا دور کلاس بایستند.با فرمان من که چه عددی را می گفتم بچه ها عضو گیری می کردند.مثلاً وقتی می گفتم یک، بچه ها تک تک پراکنده می ایستادند.وقتی می گفتم دو،گروه های دونفری درست می کردند و دست دور گردن هم می انداختند.به همین صورت تا عدد ۵
بچه ها خیلی خیلی لذت بردند واز من خواستند که روزهای دیگر هم با آن ها این بازی را انجام دهم.تجربه ی شیرینی بود.(راستی بعد از سال ها کار در مدرسه ی پسرانه امسال معلم دختر کوچولوها هستم.)

دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدايي با 19 سال سابقه كاري در پايه اول ابتدايي،مجري ارزشيابي توصيفي ،سرگروه آموزشی اول ابتدایی ،داور جشنواره های تدریس ، داور جشنواره جابربن حیان ،ناظر علمی ارزشیابی توصیفی در منطقه ،مدرس کتب جدید التالیف اول ، دوم و ششم،مدرس ریاضی ،مدرس علوم،مدرس هنر،مدرس کاروفناوری،آموزگار دبستان رهنمای پسرانه در ناحيه دو اهوازواقع در شهرک نفت ،اميدوارم كه با ارائه ي نظرات سازنده ي خود مرا در ادامه ي اين راه ياري نماييد.